Gezond seksueel opgroeien volgens het vlaggensysteem (Verdieping), 3 juni 2025 – Jeugdhulp Friesland
Nadat deelnemers eerder de basistraining “Gezond seksueel opgroeien volgens het Vlaggensysteem – Basis” hebben gevolgd, kunnen zij een verdiepingstraining volgen. Tijdens dit dagdeel maken we gebruik van de doorontwikkeling van het Vlaggensysteem naar Vlaggensysteem RJ en Vlaggensysteem Buiten de Lijnen
Lees meerGezond seksueel opgroeien volgens het vlaggensysteem (Basis), 10 juni en 24 juni 2025 – Jeugdhulp Friesland
Veel opvoeders, zowel ouders als professionals, vinden het moeilijk om adequaat op seksueel gedrag van kinderen en jongeren te reageren. Ze worstelen met vragen over wat nu als gezond en normaal of juist als problematisch, grensoverschrijdend seksueel gedrag moet worden gezien. Het Vlaggensysteem is een methodiek ontwikkeld door Sensoa in samenwerking met MOVISIE. De methodiek poogt een antwoord te geven op de vraag hoe men pedagogisch moet omgaan met seksueel gedrag van kinderen en jongeren.
Lees meerRefereerbijeenkomst; Seksualiteit en (gender) identiteit – Accare
Tijdens deze avond over ’thuiszitters’ gaan we in op de mogelijkheden om jongeren met hoog schoolverzuim of jongeren die thuis zitten, weer terug in ontwikkeling te krijgen. René Halberstadt en Albert Boelen geven een boeiende presentatie over hoe de shift te maken van verzuim naar aanwezigheid en hoe jongeren vanuit een systemische aanpak weer in beweging kunnen komen. Ook wordt deze avond de focus gelegd op het belang van de binding tussen jongeren/ouders en de school en hoe deze te versterken in het kader van de aanpak van ‘thuiszitters’.
Lees meerSysteemgericht werken, 16 en 23 juni 2025 – Jeugdhulp Friesland
Systeemgericht werken is een training waarin een denkkader wordt ontwikkeld waarmee de invloed van de omgeving op iemands gedrag wordt onderzocht. De omgeving heeft invloed op iemands gedrag. Deze omgeving gaat verder dan alleen het gezin of familie, maar kan ook het sociale netwerk, de school en de buurt zijn. Systeemtheorie geeft een denkkader om deze invloed op iemand gedrag te onderzoeken.
Lees meerVerdiepingscursus Hechtingsgerichte attitude in het werken met gezinnen, 30 juni 2025 – Jeugdhulp Friesland
Deze dag is gebaseerd op de theorie van ABFT (Attachment based family therapy, Guy Diamond). ABFT is een evidence based, kortdurende en systematische interventie waarin jongeren of jong volwassenen en hun ouders een verbindend proces doorlopen.
Lees meerCirkel van Veiligheid, 1 en 29 september 2025 – Jeugdhulp Friesland
Het jonge kind ontwikkelt zich in relatie met anderen. De Cirkel van Veiligheid helpt om hechting en hechtingsgedrag te begrijpen en om deze kennis te gebruiken.
Lees meerGezond seksueel opgroeien volgens het vlaggensysteem (Basis), 9 september en 16 september 2025 – Jeugdhulp Friesland
Veel opvoeders, zowel ouders als professionals, vinden het moeilijk om adequaat op seksueel gedrag van kinderen en jongeren te reageren. Ze worstelen met vragen over wat nu als gezond en normaal of juist als problematisch, grensoverschrijdend seksueel gedrag moet worden gezien. Het Vlaggensysteem is een methodiek ontwikkeld door Sensoa in samenwerking met MOVISIE. De methodiek poogt een antwoord te geven op de vraag hoe men pedagogisch moet omgaan met seksueel gedrag van kinderen en jongeren.
Lees meerSysteemgericht werken, 15 september en 22 september 2025 – Jeugdhulp Friesland
Systeemgericht werken is een training waarin een denkkader wordt ontwikkeld waarmee de invloed van de omgeving op iemands gedrag wordt onderzocht. De omgeving heeft invloed op iemands gedrag. Deze omgeving gaat verder dan alleen het gezin of familie, maar kan ook het sociale netwerk, de school en de buurt zijn. Systeemtheorie geeft een denkkader om deze invloed op iemand gedrag te onderzoeken.
Lees meerGezond seksueel opgroeien volgens het vlaggensysteem (Verdieping), 30 september 2025 – Jeugdhulp Friesland
Nadat deelnemers eerder de basistraining “Gezond seksueel opgroeien volgens het Vlaggensysteem – Basis” hebben gevolgd, kunnen zij een verdiepingstraining volgen. Tijdens dit dagdeel maken we gebruik van de doorontwikkeling van het Vlaggensysteem naar Vlaggensysteem RJ en Vlaggensysteem Buiten de Lijnen
Lees meerVerdiepingscursus Hechtingsgerichte attitude in het werken met gezinnen, 13 oktober 2025 – Jeugdhulp Friesland
Deze dag is gebaseerd op de theorie van ABFT (Attachment based family therapy, Guy Diamond). ABFT is een evidence based, kortdurende en systematische interventie waarin jongeren of jong volwassenen en hun ouders een verbindend proces doorlopen.
Lees meerProfessionele standaard, toezicht en ethiek, 30 oktober en 13 november 2025 – Jeugdhulp Friesland
De Beroepscode voor professionals in het sociaal werk is een leidraad voor die professional. Als professional moet je deze beroepscode niet alleen kennen, maar ook kunnen hanteren in je werk. De training staat in het teken van bewustwording. Je oefent de vaardigheden met de box voor morele jamsessies. Een door Jeugdhulp Friesland ontwikkelde methode om ethisch te reflecteren.
Lees meerProfessionele standaard, toezicht en ethiek, 24 november en 15 december 2025 – Jeugdhulp Friesland
De Beroepscode voor professionals in het sociaal werk is een leidraad voor die professional. Als professional moet je deze beroepscode niet alleen kennen, maar ook kunnen hanteren in je werk. De training staat in het teken van bewustwording. Je oefent de vaardigheden met de box voor morele jamsessies. Een door Jeugdhulp Friesland ontwikkelde methode om ethisch te reflecteren.
Lees meer
FACT-jeugd (teamtraining) Accare
FACT-Jeugd is een organisatiemodel voor zorg aan kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen, die langdurig van zorg afhankelijk zijn. Het gaat om kinderen en jongeren met problemen op meerdere levensgebieden
Lees meer
Gezinscoach, NHL Stenden
De cursus Gezinscoach is een korte cursus voor hulpverleners en professionals uit verschillende werkgebieden die werken met gezinnen. De cursus richt zich op laagdrempelige hulp aan (multi)probleemgezinnen. Je besteedt aandacht aan de verschillende rollen en posities van een gezinscoach en leert hoe je vertrouwen kunt opbouwen en veranderingen binnen het gezin kunt doorvoeren. Aan het eind van de cursus stel je een eindverslag samen waarin je reflecteert op jezelf in de rol en functie van gezinscoach. Na afloop ontvang je een certificaat of bewijs van deelname.
Lees meer
IAG Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling, Post-hbo, NHL Stenden
Tijdens de post-hbo-opleiding Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling combineer je de theorie hierover met de praktijk. Je werkt aan je persoonlijke professionele ontwikkeling en maakt opdrachten die je direct kunt toepassen in je werksituatie.
Lees meer
IAG voor werkbegeleiders en behandelcoördinatoren, NHL Stenden
Tijdens deze cursus maak je kennis met het begrippenkader binnen de intensieve ambulante gezinsbehandeling. Aan de hand hiervan leer je adequaat begeleiding en coaching geven aan hulpverleners die intensief werken met multiprobleemgezinnen.
Lees meer
Jeugd- en Gezinsprofessional, Post-hbo, NHL Stenden
Wil jij je kunnen registreren bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ)? Dan is deze Post-hbo Jeugd- en gezinsprofessional écht iets voor jou! Als geregistreerde jeugdprofessional kun je aantonen dat je een bijdrage levert aan betere zorg voor cliënten in de jeugdhulp en jeugdbescherming. Wij bieden hiervoor een passende scholing die je kunt combineren met je werk.
Lees meer
Kijken met een traumasensitieve bril
De inspiratiesessie geeft medewerkers van wijk- en gebiedsteams meer inzicht in het leren kijken naar het gedrag van kinderen (en ouders) met trauma. Je leert wat een ingrijpende gebeurtenis met het brein en stresssysteem doet en anders kijken naar het gedrag van een kind: je leert kijken via een ‘traumabril’ naar ouders en kinderen.
Lees meer
PICS/TTI training 2022-2023 Accare
PICS en TTI zijn semi-gestructureerde interviews ontwikkeld voor het diagnosticeren van externaliserende stoornissen. De instrumenten brengen niet alleen de kernsymptomen ADHD, ODD en CD in kaart maar ook de context en eventuele comorbide klachten/andere psychische stoornissen.
Lees meer
Supervisie aan basisorthopedagogen en -psychologen SKJ
In deze supervisie ben je gericht op het (leren) reflecteren op je eigen professioneel handelen, hoe je je wilt ontwikkelen als professional, welke obstakels je tegen komt en hoe je daar mee om kunt gaan.
Lees meer
Traumasensitief werken in het onderwijs
De inspiratiesessie geeft professionals in het onderwijs inzicht in het leren kijken naar het gedrag van kinderen met een trauma. Je leert wat een ingrijpende gebeurtenis met het brein en stresssysteem doet. En hoe je traumasensitief werkt. Je krijgt een andere kijk op het gedrag van een kind en kunt hierop empathisch acteren.
Lees meer